Jak stworzyć biznesplan 04.01.2022

Jak stworzyć biznesplan?

Startując z własną działalnością gospodarczą, z całą pewnością musisz poradzić sobie z wieloma formalnościami. Zarejestrowanie firmy, wybranie formy opodatkowania, czasami również ulg, które będą Ci przysługiwały – to z pozoru proste czynności, które nie powinny sprawiać problemów. Niestety nie zawsze tak jest. W momencie gdy już załatwimy wszystko, co konieczne, często nie mamy ochoty zajmować się kolejnymi formalnościami. Jednak, jeszcze przed rozpoczęciem działalności, warto rozważyć, czy nie powinniśmy stworzyć biznesplanu, który pomoże nam zaplanować najważniejsze kroki i aspekty. Czasami też nie mamy wyboru i musimy stworzyć biznesplan, aby uzyskać na przykład kredyt z banku. Jednak niezależnie od tego, jaka jest tego przyczyna – w dzisiejszym artykule krótko streścimy dla Ciebie, jak – krok po kroku – stworzyć poprawnie biznesplan. 

Zapraszamy do lektury.

Charakterystyka biznesplanu

Jak nietrudno się domyślić, biznesplan jest – najogólniej rzecz ujmując – pomysłem na biznes. Oczywiście powinien on być sporządzony na piśmie oraz zawierać sprecyzowane oczekiwania przedsiębiorcy co do najważniejszych kwestii. Dzięki biznesplanowi zaplanujemy firmę krok po kroku. Dodatkowo należy pamiętać, że powinien on przewidywać zarówno cele krótko, jak i długoterminowe. To również na jego podstawie powinniśmy w pierwszej kolejności zweryfikować, czy wymyślone przez nas przedsięwzięcie będzie opłacalne i ma realną szansę istnienia.

Dlaczego tworzy się biznesplany?

Główne powody tworzenia biznesplanów to:

  • uzyskanie dofinansowania w ramach kredytu, dotacji;
  • dostarczenie informacji potencjalnemu inwestorowi;
  • własne potrzeby – w celu uporządkowania informacji;
  • w celu podjęcia świadomej decyzji, czy taki biznes będzie opłacalny.

Jak stworzyć biznesplan? Elementy każdego biznesplanu

  1. Streszczenie przedsięwzięcia – czyli zwięzła i skrótowa wersja całego dokumentu. Mimo że ta część znajduje się na samym początku, jej przygotowaniem warto zająć się na końcu. Trudno bowiem przewidzieć, na jakie pomysły i rozwiązania wpadniemy wraz z kolejnymi punktami. Streszczenie powinno zawierać najistotniejsze informacje ze wszystkich pozostałych części. Nie zapominaj, że jeśli swój biznesplan zamierzasz przedłożyć np. inwestorowi, już w tej części powinieneś skutecznie go przekonać, że ten biznes odniesie sukces. Takie streszczenie powinno przede wszystkim odpowiadać na następujące pytania:
    • Jak nazywa się przedsięwzięcie i kto jest jego właścicielem?
    • Jak wygląda koncepcja rozwoju firmy?
    • Kim są klienci docelowi?
    • Jakie źródła finansowania posiadasz?
  2. Charakterystyka przedsiębiorstwa – czyli podstawowe informacje o firmie.
  3. Opis oferowanego produktu/usługi – wyjaśnienie, co chcesz zaoferować i dlaczego ktoś będzie chciał to od Ciebie kupić.
  4. Zarządzanie i pracownicy – w tej części powinieneś wskazać, czy w ogóle przewidujesz zatrudnienie kogoś. Jak będzie to wyglądało wraz z rozwojem firmy?
  5. Rynek i konkurencja – czyli scharakteryzowanie rynku, na którym firma będzie istnieć. Przed przygotowaniem tej części biznesplanu powinieneś dokonać analizy rynku najdokładniej, jak tylko się da. Zwróć uwagę na całą branżę i panujące w niej tendencje. Spróbuj scharakteryzować konkurencję i głównych nabywców Twoich produktów lub usług. Wyciągnij wnioski i zamieść je w tej części biznesplanu. To również miejsce na przeprowadzenie i umieszczenie tzw. analizy SWOT.
  6. Strategia marketingowa – czyli określenie działań, jakie zamierzasz podjąć w celu zwiększenia rozpoznawalności swojej firmy i jej produktów. W jaki sposób masz zamiar dotrzeć do swojego idealnego klienta? Jakie narzędzia do tego wykorzystasz? Jak wygląda Twój plan sprzedaży?
  7. Plan finansowy, stanowiący najważniejszą część każdego biznesplanu. W końcu w każdym biznesie chodzi o zarabianie pieniędzy. Nie ma zatem nic dziwnego w tym, że większość inwestorów interesuje właśnie ta część biznesplanu. Pamiętaj o tym. W planie finansowym należy uwzględnić przychody i koszty związane z prowadzeniem tego rodzaju działalności gospodarczej. Warto również określić jej sytuację finansową z zaznaczeniem planów dotyczących kształtowania się firmy w czasie. Plan finansowy da Tobie i innym zainteresowanym pogląd na to, czy zainwestowane nakłady się zwrócą i wstępnie zasygnalizują, czy taki biznes po prostu będzie się opłacał.

Jak stworzyć biznesplan? Podsumowanie

Niezależnie od tego, czy musisz stworzyć biznesplan ze względu na to, że ktoś (lub jakaś instytucja) tego od Ciebie wymaga, czy chcesz zrobić go na własny użytek, powinieneś pamiętać o jednej kwestii. Swoje pomysły zawsze warto spisywać. Wraz z rozpoczęciem działalności, sytuacja Twojego przedsiębiorstwa może zmieniać się dynamicznie. Dzięki przygotowanemu wcześniej biznesplanowi będziesz w stanie trzymać się swoich założonych planów.

Dlaczego jeszcze warto tworzyć kolejny dokument? Przede wszystkim dlatego, że sam pomysł, bez konkretnego planu na jego realizację, nie przyniesie Ci oczekiwanego zysku. Brak planu działania to bowiem prosta droga do porażki biznesowej. Na szczęście z powyższego artykułu już wiesz, jak poprawnie stworzyć swój własny biznesplan i mamy nadzieję, że nie będzie to dla Ciebie przykry obowiązek.