Delegowanie zadań
Delegowanie to nic innego jak powierzenie pracownikom konkretnych zadań i
realizacji celów z uwzględnieniem zachowania swobody i samodzielności
podwładnego. Delegowanie jest główną cechą dojrzałych form kultury zarządzania.
Zazwyczaj podejmujemy się takich działań, ponieważ nie mamy innego wyboru np.
gdy chcemy skorzystać z zasłużonego urlopu lub gdy chcemy pozbyć się
zobowiązań, których wykonanie nie jest dla nas szczególnie przyjemne.
Zanim jednak zdecydujesz się na delegowanie zadań powinieneś pamiętać o tym, że
takie działanie ma nie tylko na celu odciążenie Ciebie jako managera, ale przede
wszystkim zmotywowanie i docenienie pracownika. Najważniejsza jest równowaga,
czyli chęć własnego rozwoju zawodowego połączona z otwarciem perspektyw na
rozwój Twojego pracownika.
Naturalnym jest, że nowe rzeczy budzą w nas pewne obawy, to samo tyczy się
zarządzania firmą. Istnieje błędne przekonanie, jakoby praktykowanie delegowania
zadań umniejszało pozycji managera. Taka osoba często martwi się o to, że będzie
postrzegana jako leniwa, nieporadna lub wysługująca się innymi ludźmi. Dodatkowo
pojawia się myśl, że nie jesteśmy wystarczająco dobrzy czy niezastąpieni. Takie
myślenie doprowadza do tego, że stajemy się nieufni wobec podwładnych,
wykonujemy wszystkie zadania sami, przez co mamy nadmiar obowiązków, mniej
czasu i więcej stresu.\
Delegowanie zadań posiada wiele niekwestionowanych zalet. Po pierwsze –
zyskujesz czas, który możesz przeznaczyć na przykład na swoje życie prywatne.
Powierzone zadania zostaną wykonane szybciej i dokładniej, a w tym czasie, Ty
możesz zająć się czymś innym. Po drugie – dajesz możliwość wykazania się swoim
pracownikom i dodatkowo zyskujesz w ich oczach, jako osoba darząca ich
zaufaniem. Doceniając swojego pracownika budujesz w nim pewność siebie, ale
działa to też w drugą stronę, gdyż nie ma nic lepszego dla Ciebie niż odpowiedzialny
i zaangażowany pracownik, któremu można ufać.
Zanim zdecydujesz się na delegowanie zadań, powinieneś pamiętać o pewnych
zasadach, którymi należy się kierować:
- Ufaj swojemu podwładnemu, jednak nie pozostawiaj go samemu sobie.
Ważne jest monitorowanie postępów, dlatego od razu możesz ustalić
obowiązek relacjonowania postępów pracy. - Dokładnie określ swoje cele i poinformuj o nich pracownika. Dowiedz się, czy
pracownik posiada odpowiednie kompetencje potrzebne do wykonania
zadania. Nie pozostawiaj też niedomówień, powiedz wprost co chcesz, żeby
zostało zrobione, w jakim czasie i jakich efektów oczekujesz. Zadawaj pytania,
aby sprawdzić jak dany pracownik zrozumiał powierzone mu zadanie. - Pomagaj, lecz nie wyręczaj. Twój pracownik musi wiedzieć, że może liczyć na
twoją pomoc i wsparcie w rozwiązaniu zaistniałych problemów. - Doceniaj swojego pracownika. Z pozoru zwyczajne „dziękuję”, czy „nie miałem
wątpliwości, że sobie poradzisz” potrafią zdziałać wielkie rzeczy i zbudować w
danej osobie poczucie wartości.
Myślę, że porady zawarte w tym artykule rozwiały Twoje wątpliwości i pokazały, że
delegowanie zadań uczyni Twoją pracę bardziej efektywną, a co za tym idzie,
polepszysz wyniki swojej firmy.