Umowa o pracę z członkiem zarządu — jak ją sformułować?
Umowa o pracę z członkiem zarządu jest dozwolona i legalna. Tę kwestię reguluje kodeks spółek handlowych. Wątpliwości najczęściej pojawiają się podczas konstruowania takiej współpracy przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Zaletą takiego rozwiązanie jest oczywiście możliwość skorzystania z ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego, a także stabilizacja finansowa.
W jaki sposób zatrudnić członka zarządu na umowę o prace, by ZUS nie mógł zakwestionować tej współpracy? Poznaj szczegóły tego procesu i zadbaj o to, by przebiegał on zgodnie z obowiązującym prawem.
Zawarcie umowy o pracę z członkiem zarządu
Problem z zatrudnieniem członka zarządu może pojawić się w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością oraz w spółkach akcyjnych. W tych dwóch przypadkach osoby zasiadające w zarządzie zawsze pełnią funkcję organu, który składa się z kilku członków. Najczęściej rola członka zarządu wiąże się ze strukturą organizacyjną w spółce. Jednak są przypadki, w których przepisy umożliwiają nawiązanie również więzi prawnej. W ten sposób można zapewnić współpracownikowi stałe wynagrodzenie bez względu na sytuację finansową przedsiębiorstwa. Szczegóły takiego zatrudnienia zostały szczegółowo opisane w art. 22 § 1 Kodeksu Pracy.
Aby w czasie kontroli przeprowadzanej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie było podstaw do zakwestionowania zatrudnienia członka zarządu, warto zwrócić uwagę na poniższe aspekty.
Umowa o pracę członka zarządu — co powinna zawierać?
Podpisanie umowy o pracę z członkiem zarządu ma ścisły związek z dodatkowymi obowiązkami, które powinien on wykonywać na rzecz swojego pracodawcy. Warto jednak wiedzieć, ponieważ ma to ogromne znaczenie, że nie może dojść do sytuacji, w której ten sam człowiek wyznacza obowiązki pracownicze i jednocześnie je wykonuje.
Umowa powinna dokładnie określać:
- miejsce wykonywania obowiązków zawodowych,
- godziny, w których pracownik powinien znajdować się we wskazanym przez pracodawcę miejscu,
- zakres obowiązków.
Osoba pełniąca jednocześnie dwie funkcje odpowiada zawsze przed osobą, pod którą podlega. W czasie kontroli błędem jest mówienie, że członek zatrudniony na podstawie umowy o pracę, nie odpowiada przed pracodawcą i nikt nie ma nad nim formalnego nadzoru. Takie stwierdzenie potwierdza wątpliwości urzędników z ZUS-u i sprawia, że mają oni powód do nałożenia na spółkę kary finansowej.
Na co uważać, przygotowując umowę o pracę dla członka zarządu?
Obowiązki członka zarządu nie powinny krzyżować się z zakresem wykonywanych czynności osoby zatrudnionej na umowę o pracę. Człowiek pełniący dwie funkcje powinien mieć jasno określone i zupełnie różne zadania. Najczęściej osoby, które pełnią funkcję członków zarządu spółki, są jednocześnie menadżerami, kierownikami lub prezesami. Jednak istotne jest, by zakres obowiązków na każdym stanowisku był zupełnie inny. By w razie kontroli móc tę rozbieżność udokumentować, warto stworzyć analogiczny zakres obowiązków dla pracowników, którymi kieruje członek zarządu w ramach umowy o pracę.
Z punktu widzenia prawa podpisanie umowy o pracę z członkiem zarządu jest jak najbardziej możliwe. Jednak umowa powinna być bardzo dobrze przemyślana, by ZUS jej nie zakwestionował.
Skorzystaj z usług wirtualnego biura i nie martw się o sprawy księgowe
Korzystanie z usług firmy, która zajmuje się profesjonalnie księgowością, pomoże Ci uniknąć wielu problemów podczas kontroli z Urzędu Skarbowego lub ZUS-u. Prowadzenie rozliczeń oraz znajomość obowiązujących przepisów pochłania wiele czasu i energii. Przekaż swoje sprawy doświadczonej firmie i śpij spokojnie!
Jeśli szukasz księgowej, która zajmie się Twoimi finansami, skontaktuj się z nami. Ze swojej strony dołożymy wszelkich starań, by stworzona dla Ciebie oferta, spełniała Twoje oczekiwania.