Jak przenieść firmę do Internetu?
Obecność w Internecie jest kluczowa dla przedsiębiorców, którzy myślą o rozwoju swojego biznesu oraz chcą przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Było tak nawet przed wybuchem pandemii, która przyspieszyła cyfryzację jeszcze bardziej. Spowodowała ona również, że wielu przedsiębiorców zdecydowało się przenieść firmę do Internetu, co było dla nich ostatnią deską ratunku. Wielu z nich jednak nie może sprostać wyzwaniom nowoczesności i poradzić sobie z efektywną działalnością w Internecie.
W dzisiejszym artykule udzielimy odpowiedzi na kluczowe pytanie: jak przenieść firmę do Internetu? Podzielimy się również z Państwem kilkoma praktycznymi wskazówkami, które mogą przyczynić się do tego, że działania organizacyjne na polu wirtualnym będą bardziej efektywne i zadowalające.
Zapraszamy do lektury.
Jak przenieść firmę do Internetu? Od czego zacząć?
Posiadanie internetowej strony własnej firmy jest już standardem. Co istotne, aby w ogóle zabrać się za jej stworzenie, należy zadbać o domenę oraz hosting. Co to takiego?
Domena to nic innego, jak element adresu internetowego, który kieruje internautów na żądaną stronę. Domeny są kojarzone najczęściej z nazwami własnymi firm lub produktów. Dlatego najlepiej, aby nazwa domeny odzwierciedlała nazwę Twojej firmy, produktu, bloga lub Twoje imię i nazwisko. Czyli krócej rzecz ujmując – nazwę, pod którą jesteś już znany lub chciałbyś, abyś był z nią kojarzony. Drugą częścią domeny jest jej rodzaj, który najczęściej przybiera formę: .pl, .com. Element ten poprzedza najczęściej nazwa, o której przed chwilą wspominaliśmy i kropka. Podsumujmy to zatem na podstawie przykładu. Załóżmy, że nasza firma – Exlibra – chce stworzyć własną stronę internetową i zaczynamy właśnie od wykupienia domeny. Pierwszym jej elementem będzie więc nazwa własna przedsiębiorstwa – Exlibra. Natomiast drugim, wskazującym na rodzaj domeny, będzie skrót o charakterze narodowym – .pl. W rezultacie nasza domena wygląda w następujący sposób: exlibra.pl.
Oczywiście pod jedną nazwą domeny nie może istnieć więcej niż jedna strona internetowa. Może więc zdarzyć się, że taka, którą chciałbyś wykorzystać jako adres internetowy własnego przedsiębiorstwa, będzie już zajęta. Wówczas możesz poszukać innych, alternatywnych opcji lub – jeśli naprawdę będzie Ci zależało na konkretnej nazwie – spróbować odkupić ją od aktualnego dysponenta.
Hosting natomiast możemy nazwać pewnego rodzaju „dzierżawą” przestrzeni dyskowej na specjalnie skonfigurowanym serwerze podłączonym do Internetu. Serwery są odpowiedzialne za utrzymanie stron WWW i funkcjonowanie poczty elektronicznej oraz zapewnienie ciągłości ich działań dla użytkowników Internetu. Hosting zapewnia nam zatem dostępność i poprawne działanie naszej strony internetowej.
W Internecie możemy znaleźć całą masę firm oferujących zarówno pakiety hostingowe, jak i wykup domen internetowych. Przy wyborze warto kierować się tym, aby pakiety odpowiadały naszym potrzebom i rodzajowi prowadzonego biznesu. Warto zwrócić więc uwagę na pojemność, miesięczny limit transferu, limity ilościowe domen, skrzynek e-mail czy baz danych.
Firmowy adres e-mail
Głównym celem adresu mailowego firmy jest utrzymywanie kontaktu z naszymi kontrahentami, klientami i innymi osobami, z którymi współpracujemy. Jest to również szansa na kontakt z potencjalnymi klientami oraz odpowiadanie na ich zapytania. Jest to więc bardzo ważny element podczas przenoszenia własnej działalności do sfery online.
Najczęściej bywa tak, że, razem z wykupieniem pakietu hostingowego u danego operatora, w cenie otrzymujemy adres e-mail, który jest spójny z nazwą firmy lub jej domeny. Jest to opcja, z której warto skorzystać, ponieważ oszczędzamy sobie dodatkowych obowiązków.
Ułatw sobie pracę z zespołem przy użyciu pewnych narzędzi…
Na rynku istnieje cała masa programów, które umożliwiają – a przede wszystkim ułatwiają – firmom pracę zdalną. Na dobrych narzędziach nie warto oszczędzać. Są bowiem podstawą do zapewnienia naszym pracownikom odpowiednich warunków do pracy – oczywiście jeśli ich zatrudniamy. Najczęściej używaną aplikacją do komunikacji z zespołem oraz wykonywaniem zadań grupowych jest Microsoft Teams. Pozwala on na prowadzenie rozmów w formie wideo oraz udostępnianie różnego rodzaju plików. Ze względu na obecną sytuację i zapotrzebowanie jego funkcje są wciąż udoskonalane.
Jeśli natomiast zależy nam na tym, aby w sposób spójny rozdzielić swoim pracownikom obowiązki, warto rozważyć skorzystanie z aplikacji, takich jak Trello czy Asana. Są one bardzo proste i intuicyjne – faktycznie przyczyniają się do lepszych warunków pracy, jeśli wykorzystamy je w odpowiedni sposób.
Przeniesienie swojej firmy do Internetu wiąże się również z koniecznością posiadania wielu, o ile nie większości, dokumentów właśnie w formie elektronicznej. W związku z tym, warto także zadbać o odpowiednie ich przechowywanie. Pomóc nam w tym mogą tzw. wirtualne chmury, które nie tylko eliminują ryzyko utraty danych, np. w wyniku awarii komputera. Dzięki temu rozwiązaniu można też z łatwością udostępnić dokumenty pracownikom.
Jak przenieść firmę do Internetu? – aspekty prawne
Przenosząc firmę do Internetu nie można zapomnieć o aspektach prawnych. Najwięcej obowiązków w tej kwestii niezaprzeczalnie mają różnego rodzaju sklepy. E-commerce, czyli sklepy online, wraz ze stworzeniem strony internetowej muszą bowiem posiadać:
- sporządzony regulamin,
- politykę prywatności,
- politykę plików cookies.
Warto od początku zadbać o to, by nasza strona internetowa funkcjonowała zgodnie z prawem. W tym celu warto poszukać zagadnień i poradników w sieci, a w razie większych wątpliwości – skorzystać z porad prawnych specjalisty. Miejmy na uwadze szczególnie to, że każdy biznes jest inny, a więc każdy może wiązać się z koniecznością dopełnienia różnych obowiązków.
Podsumowanie
Jak widzisz, posiadanie własnej strony internetowej to absolutne minimum, by przenieść firmę do Internetu. Pamiętaj, że proces ten niesie za sobą wiele korzyści. Osoby poszukujące konkretnych towarów lub usług najczęściej w pierwszej kolejności szukają bowiem adresów firm w sieci. Atrakcyjna i kompletna strona internetowa Twojego przedsiębiorstwa może zatem znacznie przyczynić się do wzrostu zainteresowania oferowanymi przez Ciebie towarami lub/i usługami. W ramach zakończenia warto także dodać, że każda strona internetowa powinna zawierać przynajmniej 4 podstrony: Strona główna, O nas, Oferta i Kontakt.