Co powinna zawierać standardowa umowa?
Choć istnieją umowy, których forma została ściśle uwarunkowana prawnie (np. umowa sprzedaży nieruchomości), większość umów biznesowych zawieranych między kontrahentami podlega zasadzie swobody zawierania umów. Zgodnie z tą regułą, strony mogą stosować zapisy i kształtować treści umów według własnego uznania, dopóki jest to robione w granicach obowiązującego prawa. W związku z tym podczas prowadzenia biznesu możesz spotkać się z wieloma formami umowy, nawet gdy jej przedmiot jest podobny. Na co zwrócić uwagę podczas podpisywania/tworzenia umowy? Jakie elementy powinny znajdować się w standardowej umowie pisemnej?
Pełne dane stron umowy
W umowie powinny znaleźć się pełne dane stron, które ją zawierają, czyli m.in. adres, numer NIP oraz numery pozwalające zidentyfikować firmy w rejestrze KRS/CEIDG. Jeśli umowę biznesową zawiera inna osoba reprezentująca przedsiębiorcę, informacja o tym powinna znajdować się w treści umowy. Sposób reprezentacji firmy zarejestrowanej w KRS musi być zgodny z aktualnym wpisem do rejestru.
Przedmiot umowy i obowiązki stron
Przedmiot umowy oraz obowiązki stron powinny być określone w możliwie najdokładniejszy sposób, by uniknąć wszelkich niejasności i odmiennych interpretacji. Jasno określone powinny zostać także obowiązki stron i konsekwencje niedotrzymania umowy lub jej nienależytego wypełnienia.
Czas trwania umowy i warunki wypowiedzenia
W umowie powinien zostać określony czas jej trwania, a także okres wypowiedzenia, forma wypowiedzenia, konsekwencje wypowiedzenia umowy i inne warunki zerwania umowy.
Wynagrodzenie
W umowie powinna być podana wysokość wynagrodzenia, termin płatności, numer konta i oświadczenie o byciu płatnikiem VAT (jeśli dotyczy).
Klauzula o poufności danych
Taka klauzula powinna znaleźć się w umowie w sytuacji, gdy przynajmniej jedna ze stron w ramach realizacji umowy będzie musiała przekazać dane wrażliwe.
Zapisy dotyczące praw autorskich
Jeśli utwory powstające w ramach umowy są objęte prawami autorskimi, informacje o sposobie regulacji tej kwestii powinny znaleźć się w umowie.
Zasady rozwiązywania sporów
W umowie powinien pojawić się zapis dotyczący zasad postępowania w wypadku ewentualnych sporów. Umieszczona powinna być informacja o sądzie właściwym przy ich rozpatrywaniu. Jeżeli strony decydują się na rozwiązywanie sporów w sądzie polubownym, do umowy dołączona zostaje klauzula arbitrażowa.
Oprócz informacji opisanych powyżej umowa może zawierać również inne zapisy, które wydadzą ci się niejasne i niezrozumiałe. Nie bój się pytać, a w razie sporych wątpliwości zasięgnij porady prawnika.